Stroet 50, 1744 GK, Sint Maarten
+31-88-0888 788
sales@wifinetworksolutions.nl

Thuiswerken

Created with Sketch.

Thuiswerken

Thuiswerken

We merken allemaal dat de gevolgen van het coronavirus grote invloed heeft op onze samenleving. We realiseren ons meer dan ooit hoe belangrijk het nu is om verbonden te blijven. Ook alle thuiswerkers en veel bedrijven rekenen erop om met hun werk, collega’s en klanten in contact te kunnen blijven. Daarom blijven wij u ondersteunen, wij zijn nog steeds bereikbaar voor ondersteuning via support@wifinetworksolutions.nl of +31-88-0888 788.

Heeft u vragen over uw WiFi bij u thuis, wij adviseren u graag.

En mocht u trage WiFi in huis ervaren hieronder wat aanvullende informatie met tips.

100 kilometer per uur op de snelweg is al niet leuk, maar trage WiFi in huis is – nu tijdens de coronacrisis – helemaal onverdraaglijk. Gelukkig kunt u daar zelf veel aan doen. Hoe meer apparaten in huis zijn verbonden met WiFi, hoe vervelender het is als de WiFi-verbinding hapert of wegvalt. Want in een modern huishouden is het zonder WiFi niet alleen de laptop die niet meer online kan; ook Netflix kijken, naar muziek luisteren met Spotify en zelfs de slimme verlichting aan- of uitdoen is zonder WiFi een probleem. Vloeken op Ziggo of KPN is dan voor veel mensen een natuurlijke reactie, maar in de meeste gevallen niet terecht. De aanbieder van uw internetverbinding is namelijk alleen maar verantwoordelijk voor de verbinding tot in uw meterkast. Als uw aanbieder een modem in bruikleen geeft, dient dat natuurlijk naar behoren te werken, maar het is aan de abonnee om zorg te dragen voor de verdere verspreiding van het signaal in de woning.

Meten is weten

Dat wil niet zeggen dat aanbieders hun klanten op dit punt aan hun lot overlaten. Maar voordat u een monteur laat langskomen, kunt u heel veel zelf doen. In de meeste gevallen zijn WiFi-problemen namelijk zelf op te lossen. Daarbij is het belangrijk om met een smartphone of tablet te kunnen meten wat de situatie is, en wat het effect is van eventuele veranderingen die u aanbrengt. U meet eenvoudig de WiFi-snelheid ter plaatse met de app Speedtest van Ookla (Android en Apple iOS). Deze moet zeker in de buurt van de router overeenkomen met de snelheid waarvoor u betaalt. Met de app WiFi Analyzer van Farproc (Android) ziet u welk kanaal uw WiFi-netwerk gebruikt en of dit overlapt met het netwerk van bijvoorbeeld de buren.

Waar komt het modem?

Vaak is een flinke verbetering te bereiken door de router van uw provider een betere plek te geven. In de meeste gevallen leveren aanbieders een apparaat waarin modem en router worden gecombineerd. Omdat het signaal van de provider in de meterkast binnenkomt, is dit vaak ook de plek waar de router wordt geplaatst. Ideaal is die plek echter niet: een hoge, open plek uit de buurt van (elektronische) apparatuur en metalen voorwerpen verdient de voorkeur. Als de router ook nog centraal in de woning kan worden geplaatst, geeft dit een optimale dekking. Dit gaat met een losse router vaak wat makkelijker dan met een gecombineerde modem/router. Helaas is het niet altijd mogelijk om een eigen router te gebruiken in combinatie met de apparatuur die de aanbieder levert.

Welke frequentie?

Met de WiFi Analyzer app of in het instellingenmenu van uw modem/router kunt u zien van welk kanaal uw netwerk gebruik maakt. Tegenwoordig zijn dit er meestal twee: één kanaal binnen de 2,4GHz band en één binnen de 5GHz band. De 2,4 GHz band heeft een groter bereik, maar op de 5 GHz band kunt u hogere snelheden halen. U gebruikt dus bij voorkeur de laatste, maar als deze niet tot in de hoeken van uw woning rijkt, is de 2,4 GHz band een prima alternatief. Mochten uw buren van hetzelfde WiFi-kanaal gebruik maken, dan kunt u een ander kanaal kiezen om te proberen of u daarmee een beter bereik heeft. In de gebruiksaanwijzing van uw modem/router leest u hoe u dit doet. Ook het richten van de antennes van de router (als die er zijn) kan soms tot een wat beter signaal leiden.

Lapwerk (tijdelijk)

In de ideale situatie voorziet een slim geplaatste router WiFi signaal voor uw hele woning. Dit is echter niet altijd haalbaar, bijvoorbeeld als uw woning erg groot is of er sprake is van dikke binnenmuren of vloeren met betonstaal. In dit geval zijn er technische oplossingen om het netwerk uit te breiden. Een access point sluit u met een kabel aan op uw modem/router en zorgt voor een tweede punt in huis waar het WiFi signaal wordt uitgezonden. Bijvoorbeeld de bovenverdieping. Wanneer een kabel leggen geen optie is, kunt u een repeater gebruiken. Deze doet hetzelfde, maar maakt verbinding met uw modem/router via WiFi. Dat klinkt handig, maar vanaf de repeater is de WiFi-snelheid aanzienlijk lager. Er zijn ook zogeheten powerline-adapters te koop waarmee het bereik van het huisnetwerk via het stopcontact kan worden vergroot. Deze werken echter niet in alle situaties, en de beloofde snelheden zijn niet gegarandeerd.

Hopelijk bieden bovenstaande tips een (tijdelijke) oplossing voor uw WiFi in huis. Mocht u nog vragen hebben en/of tijdelijk de WiFi anders ingeregeld willen hebben, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Belangrijke tip, neem ook thuis voldoende rust tijdens het werken.

 

BRON: TotaalTV